Založ si blog

Jesienka

Pamätám si, že keď som bola malá, prichádzala jeseň veľmi rýchlo. Prvým znakom bolo, že sa

zvnútra zahmlievali okná, hoci vonku svitol slnečný deň. Na kockovaný obrus v kuchyni mama

kládla misu s ovocím a všakovako ho aranžovala, aby to pekne vyzeralo a dobre voňalo. Po

kuchyni sa šírila vôňa jabĺk, ja som mala rada najmä tie zelené jablká a jonatánky. Potom sa

začali dni, kedy bola obloha zastretá mračnami, na topánky sa lepilo blato. Vonku bolo cítiť dym

zo spaľovania odpadu v záhradách. Pole pod oknami voňalo rozmočenou hlinou, v ktorej sa

začali prechádzať vrany. Dlhými svetlými zobákmi montovali medzi hrudami a vyťahovali na

svetlo posledné červíky, kým sa stiahnu na zimu bližšie k horúcemu zemskému jadru. Akosi

viac doma chutil horúci bylinkový čaj s medom. Sledovala som mamu, ako ho naberá veľkou

lyžicou a pomaly ponára do tekutiny. Spomenula som si na včely, ktoré bzučali cez leto

v kalichoch kvetov. Jedna ma dokonca poštípala. Mama nebola doma, otec mi vytiahol žihadlo

a poranené miesto dojímavo prelepil lepiacou páskou na papier. Bola som živé dieťa

a nechcelo sa mi vysedávať doma. Napriek nečasu ma to ťahalo von. Keď pre nič iné, tak

aspoň sa pobiť s chalanmi. Alebo ich len pozorovať, ako si urobili hlinenú šmykľavku, do ktorej

vyhĺbili aj schodíky. To čierne v detskej dušičke, pozerajúc na dorantané tepláky sa tešilo- to

bude doma výprask. Pamätám si však, ako mi jeden chlapec podal zemiak opečený v horúcej

pahrebe na záhrade. Bol horúci, šupka vábne popraskaná, tlel mi v rukách ako uhlík. To bola

dobrota, priam sa rozsýpal do krehkých škrobových častíc. Moje mokré výlety sa skončili tak,

ako museli – v posteli. Bolo mi tam otupno, všakovako som sa vrtela, chcelo sa mi byť vonku,

nie pod perinou. Vtedy sa môj otec vynašiel. Vzal ma na ruky k oknu, za ktorým sa už šerilo.

Pamätám si, že voňal ťažkou, tabakovou vôňou a bol ešte veľmi mladý. Vymyslel si pre mňa

vílu Jesienku. Je celá farebná, má rozstrapkané šaty a dlhé vlasy. V rukách drží obrovský

štetec, ktorým čmára po lesoch a celej prírode. Všetko sa už pominulo, stratilo do nenávratna.

Ale predsa, keď sa pozriem na kopce melírované žltou, červenou a hnedou farbou, zíde mi na

um otec a Jesienka. A pocit ako bolo doma dobre pri horúcom bylinkovom čaji a pečených

gaštanoch… 🙂

Šašo a kráľ

17.06.2013

Bol raz jeden kráľ. A ten mal dvoch šašov. Jedného z handier, druhého so srdcom a krvou. Prvý šašo mlčal, kedykoľvek mu kráľ ublížil. Mohol s ním robiť čokoľvek, vláčiť ho za vlasy po nádvorí, tĺcť mu hlavu o hradné múry, dláviť ho do blata. Šašo mlčal, len postupne, čoraz viac strácal tvár. Druhý šašo mal srdce zo skla, každý videl, kadiaľ mu kvapká [...]

Belostný zázrak

18.12.2012

To detiská sa nahrnuli do snehu a váľajú v ňom sudy. Pokojná dôstojná beloba snehu pukla a ryhy sa zvodne smejú. Nesmiem sa na to dívať, som schúlená v malom iglú, čo som pozliepala podľa kníh o Eskimákoch. Mám rada deti, ale v múdrosti svojich štyroch rokov sa bojím. Bojím sa o bábu zo snehu, ktorú som si urobila za jedno poludnie. Má hlavu, ruky a dávam jej všetky [...]

Srdcia

18.12.2012

Vnuk začrel do kabáta voňajúceho tabakom a tuhým pánskym parfumom. Hladká látka podšívky sa mu kĺzala medzi prstami prázdna. A potom naraz… Vkĺzol do vnútorného vrecka, kde objavil čosi oblé, na omak studené. Vytiahol to na svetlo. Bol to starodávny hrebeň s riedko posadenými zubami a na hrane mal morskú pannu. Bola guľatá ako zdravá sedliačka a mala vlnité, [...]

Andrej Danko, upratovanie Dúbravky,

Danko upratuje Dúbravku. Zaplatil pokutu tisíc eur a chce ukázať dôkaz o vylomenom zube

26.04.2024 09:26, aktualizované: 09:41

Danko sa zaviazal zametať Dúbravku potom ako v januári zdemoloval semafor a z miesta činu ušiel. Nájsť sa ho podarilo podľa olejovej škrvny.

Abrams, Ukrajina

Americké tanky Abrams nestačia na ruské drony, Ukrajina ich stiahla z boja

26.04.2024 07:37

Ukrajina už prišla o päť tankov Abrams M1A1.

France Macron

ONLINE: Európa poslala Kyjevu miliardy, dieru po USA to nezacelilo. Grécko nedá Ukrajine svoje Patrioty

26.04.2024 06:25, aktualizované: 10:01

Od leta 2023 európske príspevky na pomoc Ukrajine trvalo prevyšovali tie od Spojených štátov.

Rusko, Ukrajina, vojna na Ukrajine

Ficove reči o mieri vyvracia samotné Rusko. Trump môže byť v boji proti Putinovi tvrdší ako Biden, tvrdí generál Macko

26.04.2024 06:05

Peniaze na muníciu nepodporujú vojnu, ale prežitie Ukrajiny, hovorí generál Pavel Macko.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 15
Celková čítanosť: 23604x
Priemerná čítanosť článkov: 1574x

Autor blogu

Kategórie